zondag 26 juli 2015

Pav­lo­va met port en stoofperen

Aantal personen: 8

Dit gerecht is heel speciaal voor mij :)

Vroeger in mijn ouderlijkhuis, was er met kerst altijd stoofperen. Elk jaar tegen de feestdagen keek ik daar dan ook erg naar uit. Deze traditie heb ik mee overgenomen en ook bij mij is er elk jaar met kerst stoofperen, alleen maak ik ze nu wel iets anders ;-)

Onderstaand gerecht is geleend en aangepast door mij.

Ingrediënten:

8 stoofperen
100 ml rode port
1 fles volle rode wijn
1 vanillestokje (zakje à 1.5 g)
1 citroen
75 g fijne kristalsuiker (let op dat het fijne suiker is)
4 eieren
250 g witte basterdsuiker
2 el maizena
1 tl frambozenazijn
400 ml slagroom
Flesje vloeibare chocoladesaus of bessensaus

Bereiding:

Peren:
- Was en schil de stoofpeertjes, laat de steeltjes zitten (ook als er een blad aan een steel zit).
- Doe de peren en de port in een pan. 
- Voeg de wijn toe zodat de peren helemaal onder staan. 
- Schraap het merg uit het vanillestokje. 
- Boen de citroen schoon en schil er 2 schillen vanaf.
- Breng de peren aan de kook met 2 stukken gele citroenschil, vanillestokje, merg en de kristalsuiker. - Laat afgedekt 2 uur zachtjes stoven.
- Verwarm de oven voor op 180 °C. 

Pav­lo­va:
- Splits de eieren. 
- Klop de eiwitten met basterdsuiker en wat zout stijf. 
- Klop de maizena en azijn erdoor. 
- Bekleed de bakplaat met bakpapier. 
- Maak van het eiwit 8 cirkels van 8 cm Ø op het bakpapier. 
- Zet de oven op 150 °C en bak het schuim ca. 35 min. 
- Zet de oven uit, laat het schuim ca. 40 min. in de oven en laat het afkoelen.

- Klop vlak voor serveren de slagroom stijf. 
- Doe op elk schuimpje wat slagroom. 

- Zet er een lauw peertje op. 
- Schenk wat perenvocht rond de Pav­lo­va
- Warm de vloeibare chocoladesaus of bessensaus op (zet het flesje van te voren in een pannetje met warm water).
- Schenk met een eetlepel wat chocoladesaus of bessensaus over de peer en de Pav­lo­va heen.

Tip:
Zie hier een filmpje >> hoe je Pavlova maakt.

Vergeet niet om een opmerking achter te laten als je dit gerecht geprobeerd hebt ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten